Huisstijlkleuren bepalen

Hoe bepaal je de kleuren voor je huisstijl en logo!

Photoshop_Multi-coloured_butterflies_023732_.jpg

Wie ben jij en wie is je doelgroep?

Voordat je er aan toe bent om je huisstijlkleur te bepalen is het goed om voor jezelf de volgende vragen al beantwoord te hebben. Een makelaar of ontwerper, een kinderdagverblijf of assurantiekantoor, een coach of fietsenverkoper vragen elk om een totaal andere benadering, uitstraling, stijl en dus ook kleur.


• Waarom doe ik wat ik doe, wat drijft mij?
• Wie ben ik, waar sta ik voor en wat is mijn stijl?
• Wie is mijn ideale klant?
• Wat is mijn boodschap en wat wil ik uitstralen?
• Welke kernwoorden horen er bij mij/mijn bedrijf? (briefing).
• Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen die jouw doelgroep bevolken?
• Jongens of meisjes? Singles of gezinnen, ouderen of kleuters?

De symboliek van huisstijlkleuren:

Magenta: Motivatie, bemiddeling, raad. Energie, intuïtie en daadkracht. Leiding, verandering en passie.


Rood: Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie. Meer over rood


Oranje: Humor, positiviteit en invoeling. Samen, luisteren en begrip. Creativiteit, speelsheid en plezier.


Geel: Communicatie en intelligentie. Educatie en besluitvorming. Zelfkennis en actie. Warmte, zon en contact. 


Groen: Hulp, ontspanning en bemiddeling. Harmonie, raad en evenwicht. Vertrouwen, groei en kalmte. 


Blauw:  Rust, ontspanning en trouw. Integriteit, afstand en  wijsheid. Expressie, waarheid en communicatie. 


Zwart: Kracht, invloed en inzicht. Misterie, afstand en magie. Bescherming, nacht en duister. 

wit: zuiverheid en vrede, perfectie en hoge eisen stellen, eerlijk en puur,onschuld en maagdelijkheid, ruimte, een nieuwe start, genezing, het Goddelijke, leegte, blanco en onbeschreven, onpartijdig en geordend

Bruin: De kleur bruin is geschikt voor logo’s voor coaches en therapeuten die je helpen om de weg terug naar jezelf te vinden. Ook interieurzaken die een warme huiselijke stijl aanbieden kunnen heel goed bruin in hun huisstijl toepassen. Koffie-, chocolade en biermerken kunnen bruin goed gebruiken. Winkels voor outdoor-kleding, schoenen of trackingmaterialen versterken hun uitstraling met bruin. Dieren en de natuur worden ook vaak gesymboliseerd door bruin.

Goud: leiderschap en wijsheid, invloed en visie, rijkdom en overvloed, luxe en exclusiviteit, liefde en trouw, juweliers, parfumeriezaken, onroerend goed in het duurdere segment, de huwelijksbranche en bedrijven die gouden bergen beloven zoals verchillende loterijen

Facebook Like