digitaal of offset drukwerk

Het verschil tussen digitaal en offset drukwerk

  • pms-printing.jpg

Er bestaan verschillende manieren om drukwerk te drukken. De meest voorkomende manieren, zijn offset en digitaal. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee manieren van drukken? Wat zijn de voor- en nadelen?

 

Digitaal drukken

Bij kleine oplages is digitaal drukken voordeliger. De reden hiervan is dat er hele lage opstartkosten zijn bij deze digitale drukmachine (lage vaste kosten). De machine heeft een korte voorbereidingsduur, waardoor hij vrijwel direct kan beginnen met drukken en het drukwerk binnen no-time afgerond is. Digitaal drukken is goedkoper bij oplages van 0 tot 250 stuks. Als er hogere oplages digitaal worden gedrukt zullen kosten hoog oplopen omdat de variabele kosten bij deze drukmethode erg hoog zijn.

 

Voor- en nadelen van digitaal drukwerk

 

Voordelen

  • Lage opstartkosten
  • Voordeliger bij het drukken van lage oplages
  • Drukwerk is snel klaar

Nadelen

  • Hoge variabele kosten
  • Bij een hogere oplage van 250 stuks of meer zullen de koster erg oplopen

Offset drukken

Offset drukken kan gezien worden als massaproductie. De bestanden worden op een B1-formaat (700x1000mm) verzameld en gedrukt door een grotere machine dan een digitale machine. Een voordeel van offset drukken is dat de prijs vrij laag is bij een oplage van 250 stuks en meer. De reden hiervan is dat de variabele kosten erg laag zijn. Daarbij komt wel kijken dat de opstartkosten (vaste kosten) erg hoog zijn waardoor het alleen voordeliger is bij een oplage van 250 stuks of meer. De kwaliteit tussen deze twee vormen van drukken is tegenwoordig minimaal. In de voorgaande jaren was het verschil goed te zien en stond offset drukwerk een stuk hoger aangeschreven dan digitaal drukwerk. Anno 2014 zijn er nog wel verschillen te zien als je de twee exemplaren naast elkaar vergelijkt, alleen zijn de verschillen wel minimaal!

 

Voor- en nadelen van offset drukwerk

 

Voordelen

  • Voordeliger bij het drukken van hoge oplages vanaf 250 stuks
  • Lage variabele kosten

Nadelen

  • Hoge opstartkosten
  • Minder snelle productie in vergelijking met digitaal drukwerk

Huisstijlkleuren bepalen

Hoe bepaal je de kleuren voor je huisstijl en logo!

Photoshop_Multi-coloured_butterflies_023732_.jpg

Wie ben jij en wie is je doelgroep?

Voordat je er aan toe bent om je huisstijlkleur te bepalen is het goed om voor jezelf de volgende vragen al beantwoord te hebben. Een makelaar of ontwerper, een kinderdagverblijf of assurantiekantoor, een coach of fietsenverkoper vragen elk om een totaal andere benadering, uitstraling, stijl en dus ook kleur.


• Waarom doe ik wat ik doe, wat drijft mij?
• Wie ben ik, waar sta ik voor en wat is mijn stijl?
• Wie is mijn ideale klant?
• Wat is mijn boodschap en wat wil ik uitstralen?
• Welke kernwoorden horen er bij mij/mijn bedrijf? (briefing).
• Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen die jouw doelgroep bevolken?
• Jongens of meisjes? Singles of gezinnen, ouderen of kleuters?

De symboliek van huisstijlkleuren:

Magenta: Motivatie, bemiddeling, raad. Energie, intuïtie en daadkracht. Leiding, verandering en passie.


Rood: Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie. Meer over rood


Oranje: Humor, positiviteit en invoeling. Samen, luisteren en begrip. Creativiteit, speelsheid en plezier.


Geel: Communicatie en intelligentie. Educatie en besluitvorming. Zelfkennis en actie. Warmte, zon en contact. 


Groen: Hulp, ontspanning en bemiddeling. Harmonie, raad en evenwicht. Vertrouwen, groei en kalmte. 


Blauw:  Rust, ontspanning en trouw. Integriteit, afstand en  wijsheid. Expressie, waarheid en communicatie. 


Zwart: Kracht, invloed en inzicht. Misterie, afstand en magie. Bescherming, nacht en duister. 

wit: zuiverheid en vrede, perfectie en hoge eisen stellen, eerlijk en puur,onschuld en maagdelijkheid, ruimte, een nieuwe start, genezing, het Goddelijke, leegte, blanco en onbeschreven, onpartijdig en geordend

Bruin: De kleur bruin is geschikt voor logo’s voor coaches en therapeuten die je helpen om de weg terug naar jezelf te vinden. Ook interieurzaken die een warme huiselijke stijl aanbieden kunnen heel goed bruin in hun huisstijl toepassen. Koffie-, chocolade en biermerken kunnen bruin goed gebruiken. Winkels voor outdoor-kleding, schoenen of trackingmaterialen versterken hun uitstraling met bruin. Dieren en de natuur worden ook vaak gesymboliseerd door bruin.

Goud: leiderschap en wijsheid, invloed en visie, rijkdom en overvloed, luxe en exclusiviteit, liefde en trouw, juweliers, parfumeriezaken, onroerend goed in het duurdere segment, de huwelijksbranche en bedrijven die gouden bergen beloven zoals verchillende loterijen

Wat doet een Grafisch ontwerper?

Een grafisch ontwerper geeft vorm aan informatie in tekst en beeld via media. Je inventariseert, je analyseert en je ordent informatie. Je selecteert, je redigeert, je manipuleert of je maakt zelf beeld. Je gebruikt, bewerkt, schrijft tekst en geeft vorm aan typografie. Je zet technieken in en voor zowel traditionele (print)media alsmede voor de nieuwste crossmediale technologische ontwikkelingen. Dit alles zet je voortdurend in om tot een eigenzinnig, artistiek en communicerend product te komen.

Als grafisch ontwerper ben je zowel specialist als mediator. "Specialist" betekent dat je in staat bent een creatief of autonoom concept te ontwikkelen en hierbij een betekenisvolle visuele vorm te ontwerpen met de bovengenoemde ingrediënten. "Mediator" betekent dat je centraal staat in het publiciteitsproces, als maker maar ook als initiator, bemiddelaar en motivator.
Vanuit deze centrale rol ontwikkel je strategieën om je publiek te bereiken en mee te nemen in jouw verhaal en geef je identiteit aan de opdrachtgever.

De klant is koning!

De nieuwe versie van De klant is koning!

Design bedrijven die een werkwijze ontwikkelen waarin de klant echt centraal staat, winnen het van bedrijven die maar blijven roepen wat ze doen in plaats van waarom ze het doen. Dit is de nieuwe versie van De klant is koning. Dit cliché is nu meer waar dan ooit.

Consumenten zoeken in een beddenwinkel niet naar een nieuw bed, maar naar een goede nachtrust. Je wilt niet specifiek met het vliegtuig reizen, maar wel snel, veilig en op een comfortabele manier een grote afstand overbruggen.

Mensen willen niet meer gewoon een product of dienst hebben, maar juist een uitkomst of oplossing. Dit wordt nog maar door weinig bedrijven begrepen, wat maakt dat veel aanbieders nog steeds van de daken schreeuwen wat ze willen verkopen, in plaats van een oplossing aan te bieden. Bedrijven roepen nog ouderwets wat ze doen, in plaats van aan te tonen waarom ze dat doen. Het goede voorbeeld wordt gegeven door schoenengigant Zappos, die zich positioneert als serviceverlener die schoenen verkoopt. Dit meest klantvriendelijke bedrijf van de VS verleent service en concurreert ook op service en niet op prijs. Een man belde eens per ongeluk het nummer van de Zappos klantenservice (24 uur per dag bereikbaar) terwijl hij op zoek was naar een pizzatent. De medewerker van Zappos bestelde daarop een pizza voor hem. Ze gaan zelf zo ver dat als de gewenste schoen niet in hun assortiment voorkomt, Zappos je helpt met bestellen bij de concurrent. Een knap staaltje dienstverlening van een ultiem servicegerichte organisatie die je niet iets wil aansmeren, maar juist wil helpen.

We gaan als vooruitstrevend en innovatief landje de goede richting op wat betreft serviceverlening aan klanten.. Door sterke technologische vooruitgang gaan we meer en meer richting een creatieve economie waarin samenwerkingen tussen kleinere initiatiefnemers tot grote meerwaarde leiden. Hierin speelt de verandering die internet teweeg heeft gebracht een grote rol. We hebben nu de mogelijkheid makkelijk en snel met elkaar samen te werken. Door deze vorm van co-creatie en crowdsourcing zijn veel van onze favoriete services tot stand gekomen. Deze werkwijze brengt een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij de klant met zich mee doordat hij wordt betrokken bij de ontwikkeling van de dienst of het product. Mensen zijn dus gemotiveerd deel te neme. Diensten die op deze manier tot stand komen, hebben een grotere kans op succes. Het onderscheidend vermogen van innovatie komt niet meer voort uit eindeloze managementvergaderingen, maar uit de gelijkwaardige interactie tussen designers en hun klanten.

Facebook Like